Omaa uraa kohti -hanke 2022-2024

Ajankohtainen toiminta  /  Elävä Kieliketju
Hankkeen esite kolmella kielellä:

Käänny puoleemme, yhdessä löydämme ratkaisun!!
Annamme käytännöllistä ja konkreettista tukea huomioiden tarpeesi ja toiveesi.

Omaa uraa kohti on Satakunnan Monikulttuuriyhdistyksen hallinnoima työvoimapoliittinen hanke, joka on tarkoitettu työttömille ja se on asiakkaalle täysin maksuton palvelu. Hankkeen tavoitteena on parantaa asiakkaiden työmarkkinavalmiuksia, ammatillista osaamista ja siten edistää heidän työllistymistään. Palvelemme asiakkaitamme suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.
Asiakkuuden alkaessa tarkastellaan aina asiakkaan nykytilanne, jotta hänelle voidaan tarjota oikeanlaista palvelua ja neuvontaa. Tämän avulla voidaan hyödyntää jo olemassa olevia vahvuuksia ja kehittää heikompia osa-alueita.

• Koulutus
  • Työkokemus
  • Kielitaito
  • Valmiudet
  • Muut tarpeet

Henkilökohtainen neuvonta

Palvelu tarkoitettu kaikille työttömille. Tarjoamme tai etsimme palkkatukipaikkoja, työ- ja työkokeilupaikkoja sekä erilaisia koulutus- ja opiskelupaikkoja. Autamme asiakkaitamme tekemään selkeän ja kattavan CV:n. Tuemme asioiden hoidossa, kuten esimerkiksi tutkinnon rinnastamisessa. Annamme myös tietoa suomalaisesta työelämästä, työkulttuurista ja ammattiliitoista. Työllistetään työkokeiluun ja palkkatuella.

Digitaaliset taidot ja sähköinen asiointi
Opastamme asiakkaitamme CV:n tekemisessä sekä erilaisten asiakirjojen sähköisessä käsittelyssä, kuten erilaiset työasiapaperit, tutkintotodistukset, työtodistukset ja tarvittavat käännökset. Autamme asiakkaita työnhakuun ja opiskeluun liittyvien asiointisivustojen kanssa, mm.:

• TE-toimiston oma asiointi
  • Ammatilliseen koulutukseen haku
  • HR-yritysten verkkosivut
  • OmaVero

Lyhytkestoiset henkilökohtaiset ja ryhmäkoulutukset, infot

TYÖNHAKU -info

OLEN PALKANSAAJA JA VERONMKSAJA

ONNISTU TYÖELÄMÄSSÄ! Työhaastattelusimulaatio.
Osio 1: Työpaikkailmoitus, CV, työhakemus, työhaastattelun tarkoitus/tärkeys, prosessi ja kysymys-vastaus -harjoittelu
Osio 2: Työhaastattelusimulaatio
Harjoittelu keskittyy työhaastatteluun valmistautumiseen. Miten luodaan hyvä ensivaikutelma ja mitä työhaastatteluun tulee ottaa mukaan, kuten tarvittavat asiapaperit. Valmistaudutaan työhaastattelussa mahdollisesti kysyttäviin kysymyksiin ja kuinka näihin on hyvä vastata. Näitä kaikkia on mahdollisuus kokeilla työhaastattelusimulaatiossa.

Sen avulla on mahdollista vahvistaa itsevarmuuttaan työhaastattelutilanteessa kokemuksen kautta.

Opinnollistaminen
Tarjoamme mahdollisuuden opinnollistamiseen työn ohessa joko oppisopimuksella tai Valo-valmennuksella.
Valo-valmennuksella ja oppisopimuksella on mahdollista suorittaa mm. puhdistusalan, liiketoiminta-alan sekä kasvatus- ja ohjausalan tutkintoja ja osatutkintoja.
Päätös opinnollistamisesta tehdään jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti hänen tarpeidensa mukaan. Tule keskustelemaan!

Meillä on käytössä PAIKKO osaamistodistus!

Suomen kielen käyttö ja kehittäminen

Elävä kieliketju ja Puhutaan yhdessä! -toiminta keskittyy suomen kielen käyttämisen harjoitteluun arkisen keskustelun merkeissä.
Puhutaan yhdessä! -tapahtuma järjestettiin vuonna 2021 viisi kertaa  ja niihin osallistui 92 henkilöä.

Elävä kieliketjun tarkoituksena on antaa mahdollisuus keskustella suomalaisen kanssa ja siten kehittää omaa suomen kielen osaamistaan. Keskustelua pienissä ryhmissä on kerran viikossa tunnin ajan kerrallaan vaihtelevalla vapaalla teemalla. Tapaamisen päivämäärä, kellonaika sekä aihe sovitaan etukäteen ryhmän kesken.
Tämä kaikki antaa rohkeutta puhua suomea sekä auttaa ymmärtämään suomen puhekieltä ja murteita!

Yhteistyötahot

• TE-Toimisto
  • Porin seudun kuntakokeilu
  • Otavatalo
  • HR-yritykset
  • Oppilaitokset
  • Muut työvoimapoliittiset hankkeet.

Omaa uraa kohti -hankkeen vuoden 2023 tilastoja
Omaa uraa kohti -hankkeella oli 246 asiakasta ja edustettuja kansallisuuksia 40.
Afganistan, Azerbaidzhan, Bulgaria, Espanja, Filippiinit, Intia, Irak, Iran, Italia, Itävalta, Japani, Kazakstan, Kiina, Kuuba, Latvia, Malesia, Meksiko, Moldova, Myanmar, Nepal, Nigeria, Oman, Pakistan, Peru, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Slovakia, Sri Lanka, Suomi, Syyria, Thaimaa, Turkki, Ukraina, Uzbekistan, Valko-Venäjä, Venäjä, Viro, Yhdysvallat.

Neuvonnassa kävi 379 eri henkilöä, käyntimäärä oli 1500. Hankkeen aikana on tehty 263 ansioluetteloa. Olemme auttaneet ja tukeneet 73 asiakasta samaan työtä avoimilta työmarkkinoilta.

Projektipäällikkö
Elena Kim