Omaa uraa kohti -hanke 2022

Ajankohtainen toiminta  /  Elävä Kieliketju  /  Työelämän ABC

Hankkeen esite kolmella kielellä:

Käänny puoleemme, yhdessä löydämme ratkaisun!!

Annamme käytännöllistä ja konkreettista tukea huomioiden tarpeesi ja toiveesi.

Omaa uraa kohti on Satakunnan Monikulttuuriyhdistyksen hallinnoima työvoimapoliittinen hanke. Hanke on tarkoitettu työttömille ja se on asiakkaalle täysin maksuton palvelu.

Omaa uraa kohti -hankkeen tavoitteena on parantaa hankkeen asiakkaiden työmarkkinavalmiuksia, ammatillista osaamista ja siten edistää heidän työllistymistään. Palvelemme asiakkaitamme suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.

Asiakkuuden alkaessa tarkastellaan aina asiakkaan nykytilanne, jotta hänelle voidaan tarjota oikeanlaista palvelua ja neuvontaa. Tämän avulla voidaan hyödyntää jo olemassa olevia vahvuuksia ja kehittää heikompia osa-alueita.

• Koulutus
  • Työkokemus
  • Kielitaito
  • Valmiudet
  • Muut tarpeet

Omaa uraa kohti tarjoaa monipuolisen joukon erilaisia palveluja, joiden avulla asiakkaan työllistymistä voidaan edistää.

Henkilökohtainen neuvonta

Asiakkaan on mahdollista asioida suomeksi, englanniksi tai venäjäksi. Tarjoamme tai etsimme palkkatukipaikkoja, työ- ja työkokeilupaikkoja sekä erilaisia koulutus- ja opiskelupaikkoja. Autamme asiakkaitamme tekemään selkeän ja kattavan CV:n. Tuemme asioiden hoidossa, kuten esimerkiksi tutkinnon rinnastamisessa. Annamme myös tietoa suomalaisesta työelämästä, työkulttuurista ja ammattiliitoista.

Digitaaliset taidot ja sähköinen asiointi

Opastamme asiakkaitamme CV:n tekemisessä sekä erilaisten asiakirjojen sähköisessä käsittelyssä, kuten erilaiset työasiapaperit, tutkintotodistukset, työtodistukset ja tarvittavat käännökset.

Autamme asiakkaita työnhakuun ja opiskeluun liittyvien asiointisivustojen kanssa, mm.:

• TE-toimiston oma asiointi
  • HR-yritysten verkkosivut
  • OmaVero
  • (ammatti)koulutukseen hakeminen

Lyhytkestoiset henkilökohtaiset ja ryhmäkoulutukset

Työhaastattelusimulaatio -valmennus

Osio 1: Työpaikkailmoitus, CV, työhakemus, työhaastattelun tarkoitus/tärkeys, prosessi ja kysymys-vastaus -harjoittelu

Osio 2: Työhaastattelusimulaatio

Harjoittelu keskittyy työhaastatteluun valmistautumiseen. Miten luodaan hyvä ensivaikutelma ja mitä työhaastatteluun tulee ottaa mukaan, kuten tarvittavat asiapaperit. Valmistaudutaan työhaastattelussa mahdollisesti kysyttäviin kysymyksiin ja kuinka näihin on hyvä vastata. Näitä kaikkia on mahdollisuus kokeilla työhaastattelusimulaatiossa. Sen avulla on mahdollista vahvistaa itsevarmuuttaan työhaastattelutilanteessa kokemuksen kautta.

Osio 3: Videohaastattelun periaatteet ja -harjoitukset todenmukaisella videohaastattelusarjalla

Tietoa suomalaisesta työelämästä ja työelämän arkipäivistä

Osa 1: Työsuhteeseen liittyvät asiat: työsopimus, verokortti, työttömyyskassa, palkkalaskelma, työtodistus jne. asiakkaiden tarpeen mukaan

Osa 2: Työelämään liittyvä lainsäädäntö: TES, työaikalaki, tasa-arvo jne.

Osa 3: Työelämän kieli, työ- ja tapakulttuuri, työyhteisö ja työhyvinvointi

Opinnollistaminen

Tarjoamme mahdollisuuden opinnollistamiseen työn ohessa joko oppisopimuksella tai Valo-valmennuksena.

Valo-valmennuksella ja oppisopimuksella on mahdollista suorittaa mm. puhdistusalan, liiketoiminta-alan sekä kasvatus- ja ohjausalan tutkintoja ja osatutkintoja.

Päätös opinnollistamisesta tehdään jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti hänen tarpeidensa mukaan. Tule keskustelemaan!

Suomen kielen käyttö ja kehittäminen

Elävä kieliketju ja Puhutaan yhdessä! -toiminta keskittyy suomen kielen käyttämisen harjoitteluun arkisen keskustelun merkeissä. Puhutaan yhdessä! -tapahtuma järjestettiin vuonna 2021 viisi kertaa  ja niihin osallistui 92 henkilöä.

Elävä kieliketjun tarkoituksena on antaa mahdollisuus keskustella suomalaisen kanssa ja siten kehittää omaa suomen kielen osaamistaan. Keskustelua pienissä ryhmissä on kerran viikossa tunnin ajan kerrallaan vaihtelevalla vapaalla teemalla. Tapaamisen päivämäärä, kellonaika sekä aihe sovitaan etukäteen ryhmän kesken.

Tämä kaikki antaa rohkeutta puhua suomea sekä auttaa ymmärtämään suomen puhekieltä ja murteita!

Yhteistyötahot

• TE-Toimisto
  • Porin seudun kuntakokeilu
  • Otavatalo
  • HR-yritykset
  • Länsirannikon Koulutus Oy, WinNova
  • Sataedu, Satakunnan koulutuskuntayhtymä
  • Muut työvoimapoliittiset hankkeet.

OMAURA -hankkeen vuoden 2021 tilastoja

OMAURA-hankkeella oli 237 asiakasta ja edustettuja kansallisuuksia 46.

Afganistan, Azerbaidžan, Bangladesh, Brasilia, Bulgaria, Burma, Costa Rica, Egypti, Espanja, Filippiinit, Georgia, Ghana, Intia, Irak, Iran, Irlanti, Italia, Japani, Kamerun, Kanada, Kiina, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Malesia, Marokko, Moldova, Nigeria, Pakistan, Peru, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Somalia, Sudan, Suomi, Syyria, Tansania, Thaimaa, Turkki, Ukraina, Venäjä, Viro.

OMAURAn vuoden 2021 asiakkaista 18 sai kokopäivätyötä, 7 osa-aikatyötä, 21 tunti/keikkatyötä ja 16 palkkatukityötä.

Työkokeilussa oli 21 henkilöä, joista 17 työskenteli Satakunnan Monikulttuuriyhdistyksessä, 7 Otava-talossa ja 4 muissa yrityksissä.

Yhteystiedot

Projektipäällikkö                                                         Projektikoordinaattori
Elena Kim                                                                    Päivi Kivimäki
040 736 6639                                                              040 750 5840