Opinnäytetyöt

Imalka Wathudura, 2025
Development Recommendations for Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry

”This thesis presented development recommendations for Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry (SMY), an association based in Pori, Finland, focused on multicultural integration and social inclusion. The study explored SMY’s operations, identified its strengths and challenges, and proposed strategies to improve its effectiveness, visibility, and sustainability.”

Lue opinnäytetyö

Katja Vitikka, 2025
Monikulttuurisen nuorten toiminnan kehittäminen: Nuorten toiveet käytäntöön palvelumuotoilun keinoin

”Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisen palvelumuotoilun keinoin kehittää Satakunnan Monikulttuuriyhdistykselle toimintaa, joka yhdistää Satakunnan kulttuurisesti moninaista nuorisoa ja edistää heidän välistään vuorovaikutusta ja ymmärrystä. Opinnäytetyön aihe valikoitui yhdistyksen tarpeen, nuorten toiveiden sekä palvelumuotoiluopintojeni mukaan.”

Lue opinnäytetyö

Kirsi Wambua, 2025
Maahanmuuttajat integroitumassa : Kulttuuria kotoutumiseen

”Tässä opinnäytetyössä selvitettiin maahanmuuttajien kokemuksia integroitumisen prosessista. Tutkimuskysymykseni, joihin haettiin vastauksia maahanmuuttajilta ovat seuraavanlaiset: Miten kotoutumispalvelut ja suomen kielen oppiminen vaikuttavat maahanmuuttajien integraatioon? Mitkä ovat suurimmat integroitumisen haasteet maahanmuuttajilla? Miten kulttuuritapahtumat edistävät maahanmuuttajien kotoutumista ja integraatiota?”

Lue opinnäytetyö

Maija Viitala, 2018
Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry:n vaikutus maahanmuutajien kotoutumiseen – tarkastelussa suomen kielen taito ja sosiaaliset verkostot

”Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Satakunnan Monikulttuuriyhdistys vaikuttaa suuresti maahanmuuttajien kotoutumiseen suomen kielen taitoa ja sosiaalisia suhteita tutkittaessa. Yhdistyksellä on paljon näitä kotoutumisen alueita tukevia palveluja ja haastatellut kokivat yhdistyksen itselleen merkittäväksi paikaksi. Tutkimuksen perusteella saatuja tietoja voidaan käyttää yhdistyksen toiminnan ja vapaaehtoistyön kehittämiseen.”

Lue opinnäytetyö

Teea Köykkäri, 2018
Suunta Työelämään -hankkeen asiakkaiden kokemuksia sekä näkemyksiä maahanmuuttajien työllistymisestä Porin seudulla

”Opinnäytetyö osoitti, että Porin seudulla maahanmuuttajien työllistyminen on haastavaa, mutta mahdollista. Opinnäytetyössä esiin tulleet maahanmuuttajien kohtaamat työllistymisen ongelmat ja haasteet olivat samanlaisia haasteita, joita on tullut esiin myös muissa aikaisemmissa tutkimuksissa. Maahanmuuttajien kohtaamat työllistymisen haasteet liittyivät Porin seudulla kieleen, koulutukseen, työelämän- ja työkulttuurin eroihin sekä asenteisiin.”

Lue opinnäytetyö

Työllistyminen

Työelämän ABC maahanmuuttajille -oppaassa on tietoa työllistymisestä Porin seudulla. Oppaassa on yhdeksän eri osaa, jotka ovat: suomen kielen oppiminen, opiskelu, työhakemus, CV eli ansioluettelo, mistä voi hakea töitä, työhaastattelu, suomalainen työkulttuuri, työelämän lait ja sopimukset ja yrittäjyys.

Työlämän ABC-maahanmuuttajille – opas työllistymiseen Porin seudulla

Yhdenvertaisuuskasvatus

MoniSaTainen tulevaisuus -hankkeessa (2013 – 2015) suunniteltiin ja toteutettiin lapsille ja nuorille suunnattua yhdenvertaisuuskasvatusta porilaisissa peruskouluissa. Hankkeen tavoitteena oli ehkäistä rasismia, edistää lasten ja nuorten tasavertaista osallisuutta sekä antaa konkreettisia välineitä rasismiin puuttumiseksi.

Yhdenvertaisuuskasvatus suunniteltiin selvitystyön pohjalta. Selvitysaineistona käytettiin porilaisille 5–9.-luokkalaisille peruskoulujen oppilaille suunnattuja kyselyjä ja haastatteluja.

Yhdenvertaisuuskasvatuksen menetelmiä kokeiltiin lukuvuoden 2013–2014 aikana useassa porilaisessa koulussa. Työpajojen tavoitteena oli lisätä tietoa globaaleista ilmiöistä, kuten maahanmuutosta ja erilaisten kulttuurien kohtaamisista, auttaa tunnistamaan ennakkoluuloja ja syrjintää sekä ehkäistä rasismia.

Projektissa laadittiin opas rasismin ehkäisyyn koulussa. Opas on kaksiosainen: ensimmäinen osa toimii johdantona yhdenvertaisuuskysymysten käsittelyyn sekä esittelee lyhyesti selvityksestä saadut tulokset. Oppaan toisessa osassa esitellään erilaisia tehtäviä ja työkaluja rasismin ehkäisyyn. Opasta voi vapaasti käyttää oppilaitosten ja järjestöjen yhdenvertaisuuskasvatustyössä.

Yhdenvertaisuus-koulussa-1-teoria

Yhdenvertaisuus koulussa 2 tehtävät