OMAURA -hanke 2019-2020

OMAURA on Satakunnan Monikulttuuriyhdistyksen hallinnoima työvoimapoliittinen hanke. OMAURA on tarkoitettu satakuntalaisille työttömille ja se on asiakkaalle täysin maksuton palvelu.

OMAURA-hankkeen tavoitteena on ennaltaehkäistä työttömyyden pitkittymistä ja edistää pitkään työttöminä olleiden asiakkaiden työllistymistä. Palvelemme asiakkaitamme suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.

Asiakkuuden alkaessa tarkastellaan aina asiakkaan nykytilanne, jotta hänelle voidaan tarjota oikeanlaista palvelua ja neuvontaa. Tämän avulla voidaan hyödyntää jo olemassa olevia vahvuuksia ja kehittää heikompia osa-alueita.

• Koulutus
  • Työkokemus
  • Kielitaito
  • Valmiudet
  • Muut tarpeet

OMAURAn palvelut

OMAURA tarjoaa monipuolisen joukon erilaisia palveluja, joiden avulla asiakkaan työllistymistä voidaan edistää.

Henkilökohtainen neuvonta

Asiakkaana on mahdollista asioida suomeksi, englanniksi tai venäjäksi. Tarjoamme tai etsimme palkkatukipaikkoja, työ- ja työkokeilupaikkoja sekä erilaisia koulutus- ja opiskelupaikkoja. Autamme asiakkaitamme tekemään selkeän ja kattavan CV:n. Tuemme asioiden hoidossa, kuten tutkinnon rinnastamisessa ja viranomaislomakkeiden täytössä. Annamme myös tietoa suomalaisesta työelämästä, työkulttuurista ja ammattiliitoista.

Työkokeilussa voidaan käyttää apuna Kykyviisaria-kyselylomaketta. Kykyviisari arvioi suuntaa antavasti vastaajan koettua työ- ja toimintakykyä, osallisuutta ja hyvinvointia. Menetelmä mahdollistaa myös työ- ja toimintakyvyssä tapahtuneen muutoksen tarkastelun, jos mittaus toistetaan. Kykyviisari on saatavilla suomen, ruotsin ja selkokielen lisäksi englanniksi, arabiaksi, somaliksi, kurdin soraniksi ja hollanniksi. Lisätietoa https://sivusto.kykyviisari.fi/

Digitaaliset taidot työnhaussa

Opastamme asiakkaitamme Video-CV:n tekemisessä, sekä erilaisten asiakirjojen sähköiseen käsittelyyn, kuten erilaiset työasiapaperit, tutkintotodistukset, työtodistukset ja tarvittavat käännökset.

Opastus sähköisessä asioinnissa

Autamme asiakkaita työnhakuun ja opiskeluun liittyvien asiointisivustojen kanssa, joita ovat mm. seuraavat:

• TE-toimiston oma asiointi
  • Kelan sähköinen asiointi
  • HR-yritysten verkkosivut
  • OmaVero
  • (ammatti)koulutukseen hakeminen

Työhaastattelupaja

Työhaastattelupaja keskittyy työhaastatteluun valmistautumiseen. Miten luodaan hyvä ensivaikutelma ja mitä työhaastatteluun tulee ottaa mukaan, kuten tarvittavat asiapaperit. Valmistaudutaan työhaastattelussa mahdollisesti kysyttäviin kysymyksiin ja kuinka näihin on hyvä vastata. Näitä kaikkia on mahdollisuus kokeilla työhaastattelusimulaatiossa, jonka avulla on mahdollista myös parantaa itsevarmuuttaan työhaastattelutilanteessa kokemuksen kautta.

Opinnollistaminen

Tarjoamme mahdollisuuden työn opinnollistamiseen oppisopimuksella ja Valo-valmennuksena.

Oppisopimuksena on mahdollista suorittaa esimerkiksi siivoojan, yhteisöohjaajan ja toimistotyöntekijän koulutukset.

Valo-valmennuksella voi suorittaa esimerkiksi puhdistusalan ja liiketoiminta-alan osatutkintoja. Valo-valmennus on toimintamalli, jonka avulla voi valmentautua suorittamaan ammatillisten tutkintojen osia työvalmennuksen aikana.

Suomen kielen käyttö ja kehittäminen

Järjestämme erilaisia suomen kielen kursseja, kuten mm. TEHOSUOMI-ryhmätoiminta. Koulutus on ymmärtämistä ja puhumista painottava, joten suomen kielen tason tulisi olla vähintään A1. Koulutus on tarkoitettu niille maahanmuuttajatyönhakijoille, joiden suomen kielen taito vaatii kehittämistä päästäkseen työelämään tai ammatilliseen koulutukseen. Ryhmään mahtuu 16 henkilöä.

Elävä kieliketju ja Puhutaan yhdessä-toiminta keskittyy suomen kielen käyttämisen harjoitteluun arkisen keskustelun merkeissä. Puhutaan yhdessä-tapahtuma järjestettiin viisi kertaa vuonna 2019 ja siihen osallistui 88 henkilöä.

Elävä kieliketjun tarkoituksena on antaa mahdollisuus keskustella suomalaisen kanssa ja täten kehittää omaa suomen kielen osaamistaan. Keskustelua on kerran viikossa tunnin kerrallaan vaihtelevalla vapaalla teemalla. Etukäteen sovitaan päivämäärä, kellonaika, sekä aihe.

Tämä kaikki antaa rohkeutta puhua suomea, sekä auttaa ymmärtämään puhekielistä suomea.

Yhteistyötahot

• TE-Toimisto
  • Otava-talo
    • Yhteisökeskus
    • Yhteinen keittiö-hanke
    • ME-talo
    • Lounaskahvila Otavan Olkkari
  • HR-yritykset
  • Muut työvoimapoliittiset hankkeet.

Vuoden 2019 tilastoja

OMAURA-hankkeella oli 151 asiakasta vuonna 2019 ja edustettuja kansallisuuksia 36.

Afganistan, Azerbaidžan, Brasilia, Bulgaria, Burma, Costa Rica, Egypti, Espanja, Filippiinit, Ghana, Georgia, Intia, Irak, Iran, Japani, Italia, Kiina, Kroatia, Latvia, Marokko, Moldova, Nigeria, Pakistan, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Somalia, Sudan, Suomi, Tansania, Thaimaa, Turkki, Ukraina, Venäjä, Viro

OMAURAn vuoden 2019 asiakkaista 15 sai kokopäivätyötä, 10 osa-aikatyötä, 18 tunti/keikkatyötä ja 24 palkkatukityötä.

Työkokeilussa oli 43 henkilöä, joista 24 työskenteli Satakunnan Monikulttuuriyhdistyksessä, 17 Otava-talossa ja 7 muissa yrityksissä.

Yhteystiedot

Vastuukoordinaattori                                                 Hankekoordinaattori
Elena Kim                                                                     Päivi Kivimäki
040 736 6639                                                               040 750 5840